Ευρωπαϊκά χαρακτικά
Ο Αγώνας της Ανεξαρτησίας από την έναρξή του, κατά τη διάρκειά του και μετά τη λήξη του υπήρξε πηγή έμπνευσης για τους ευρωπαίους καλλιτέχνες. Φιλοτέχνησαν έργα τα οποία αντανακλούσαν το κοινό αίσθημα της εποχής και κινούνταν στα πλαίσια όχι μόνο της κοινωνική συγκίνησης αλλά συνάμα της πολιτικής σκοπιμότητας, της φιλελεύθερης ιδεολογίας και της φιλελληνικής δραστηριότητας. Ταυτόχρονα αναδείκνυαν τους οραματισμούς των ευρωπαϊκών λαών για την εθνική τους ανεξαρτησία.
Πολλοί από τους ευρωπαίους καλλιτέχνες επισκέφθηκαν την Ελλάδα κατά τη διάρκεια του Αγώνα, γνώρισαν τους πρωταγωνιστές του και βίωσαν τα γεγονότα που ζωγράφισαν. Στη συνέχεια έργα τους τυπώθηκαν σε πολλαπλά αντίτυπα. Έτσι το ευρύ λαϊκό κοινό ενημερωνόταν για όσα διαδραματίζονταν στην Ελλάδα και ανάπτυσσε φιλελληνικά αισθήματα.
Τα τυπώματα αυτά έφεραν και γραπτά μηνύματα όπως τίτλους, εκτενείς υπομνηματισμούς και αφιερώσεις. Με τον τρόπο αυτό τονιζόταν το ιδεολογικό τους περιεχόμενο και ο διηγηματικός και διδακτικός τους χαρακτήρας. Συχνές στα έργα αυτά είναι και οι αναφορές στην αρχαιοελληνική παράδοση, με την ένταξη μνημείων της αρχαιότητας στο εικονογραφικό τους περιεχόμενο, που συμπληρώνεται με φανταστικά, αλληγορικά και συμβολικά στοιχεία.
Πολλά ευρωπαϊκά χαρακτικά έχουν αναπαραχθεί από έργα γνωστών ζωγράφων, όπως των Eug. Delacroix, Alph. Deneuville, L. Lipparini, Fr. Hayez, H. Loeillot, Ad. Tardieu, J.A. Dubouloz, J. Rugendas, G. Haevet.
Νεοελληνικά χαρακτικά
Στην πλούσια πινακοθήκη των έργων της νεοελληνικής χαρακτικής, ενδιαφέρουσα ενότητα συνιστούν οι λαϊκές λιθογραφίες με εικαστικό περιεχόμενο εμπνευσμένο από τον Αγώνα του ΄21. Με τον όρο λαϊκή λιθογραφία δηλώνεται το έγχρωμο κατεξοχήν αλλά και το ασπρόμαυρο χαρακτικό έργο, το οποίο κυκλοφόρησε σε πολλαπλά αντίτυπα με τα μηχανικά μέσα της εκάστοτε εποχής. Οι λαϊκές λιθογραφίες τυπώνονταν σε φτηνό χαρτί για να αγοράζονται σε χαμηλή τιμή από το ευρύ κοινό στο οποίο και απευθύνονταν με σκοπό να το πληροφορήσουν, να το διδάξουν και να το ψυχαγωγήσουν. Οι μεγάλου σχήματος εκτυπώσεις προορίζονταν συνήθως για επιτοίχια ανάρτηση σε ιδιωτικούς και ιδιαίτερα πολυσύχναστους χώρους, όπως καφενεία, κουρεία, φούρνους, μικρομάγαζα και στρατιωτικά καταλύματα. Οι δημιουργοί τους ήταν κυρίως επώνυμοι ή ανώνυμοι λαϊκοί καλλιτέχνες αλλά και σπουδαγμένοι ζωγράφοι και χαράκτες.